Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Stalowa Wola stoi przed wyzwaniami infrastruktury drogowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Nazwa miasta pochodzi od słów ówczesnego ministra spraw wojskowych, gen. Tadeusza Kasprzyckiego, który powiedział o planie powstania Centralnego Okręgu Przemysłowego, że „jest to stalowa wola narodu polskiego wybicia się na nowoczesność”. Jak dziś wygląda transport w mieście, które było dumą Polski 20-lecia międzywojennego? Zapraszamy do lektury wywiadu!

Maciej Mikulski, Transport-Publiczny: Stalowa Wola, w myśl słów generała Kasprzyckiego, miała kojarzyć się Polakom z nowoczesnością i rozwojem . Te zaś oznaczały inwestycje. Skupiając się na kwestiach transportowych czy dzisiaj miasto dalej podąża za tymi ideami?

Lucjusz Nadbereżny, Prezydent Stalowej Woli: Zmodernizowaliśmy główne arterie drogowe, wybudowaliśmy nowe ronda, ciągi pieszo-rowerowe i ścieżki rowerowe, które zmieniają jakość poruszania się po mieście. Zrealizowaliśmy także inwestycje w transport publiczny – zakup nowoczesnych, ekologicznych autobusów oraz rozbudowa inteligentnego systemu przystanków to dowód, że stawiamy na nowoczesność i troskę o środowisko. Ważnym elementem naszych działań jest również tworzenie infrastruktury ułatwiającej codzienne życie – nowych parkingów, bezpiecznych przejść dla pieszych, a także inwestycje w obszarze kolejnictwa i transportu regionalnego, które wzmacniają pozycję naszego miasta jako ważnego węzła komunikacyjnego w regionie.

Wspomniał Pan o komunikacji miejskiej. Jakie w tym obszarze mają Państwo inwestycje w planach?

W ostatnich latach miasto zakupiło 5 autobusów elektrycznych marki MAN (2023), 5 autobusów elektrycznych marki SOLARIS (2025), a kolejne 5 (marki SOLARIS) jest w fazie produkcji i zostaną dostarczone w 2026 roku. W fazie wyboru wykonawcy jest też budowa nowej zajezdni autobusowej w Stalowej Woli. W ramach przedmiotowej inwestycji wybrany wykonawca zaprojektuje i wybuduje m.in. budynek obsługi stacji, tj. budynek hali napraw z myjnią oraz wyposażeniem technicznym dla autobusów wraz z zapleczem socjalnym dla pracowników technicznych, budynek administracyjny, utwardzony plac manewrowy, dwie wiaty autobusowe - łącznie 46 stanowisk (w tym 2 z ładowarkami o mocy po 2x80 kW każda dla autobusów elektrycznych z możliwością rozbudowy do 40 stanowisk szybkiego ładowania w niedalekiej przyszłości), wiatę na odpady niebezpiecznie i technologiczne, budynek kotłowni na olej opałowy, podziemny zbiornik na olej opałowy o pojemności min. 20m3, 2 podziemne zbiorniki na wodę deszczową o poj. do 10 m3 (do celów gospodarczych - podlewanie roślin), ogrodzenie terenu zajezdni wraz z automatycznymi bramami i szlabanami na głównym wjeździe na teren bazy oraz przy wyjeździe, parking (na 60 miejsc) dla samochodów osobowych dla pracowników bazy oraz miejsca na jednoślady. Miasto inwestuje też w kolejne stacje ładowania autobusów elektrycznych, nowe pętle autobusowe oraz rozwija system informacji dla pasażerów (jak np. elektroniczne tablice informacyjne na przystankach). Stalowa Wola dbając o komfort podróżujących buduje nowoczesne przystanki – jak chociażby dwa „zielone przystanki” na ul. Okulickiego oraz dwa nowe, które powstaną w ciągu Al. Jana Pawła II.

Proszę zatem przybliżyć pokrótce Czytelnikom, jak obecnie wygląda system transportu publicznego w Stalowej Woli.

Tabor pojazdów Miejskiego Zakładu Komunikacji w Stalowej Woli obejmuje 34 pojazdy, w tym 15 elektrycznych. W najbliższych tygodniach na ulice miasta wyjedzie kolejnych 5 autobusów zeroemisyjnych, a kolejne 5 jest już zamówionych. Liczba pasażerów w 2024 roku sięgnęła 3,2 mln. Kwota rekompensaty ze strony miasta dla operatora transportu publicznego (spółka MZK – 100% udziałów miasta), wynosi ok. 17,6 mln zł rocznie.

Powiedzieliśmy wcześniej nieco o inwestycjach. Na jakie wyzwania są one odpowiedzią?

Wyzwań w obszarze transportu pasażerskiego i drogowego jest wiele, ale wszystkie traktujemy jako szanse na dalszy rozwój i poprawę jakości życia mieszkańców. Jednym z najważniejszych wyzwań jest dostosowanie infrastruktury drogowej do rosnącej liczby pojazdów i zapewnienie płynności ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu. Naszym celem jest eliminowanie tzw. wąskich gardeł i przebudowa kluczowych skrzyżowań, co już częściowo realizujemy. Kolejnym istotnym wyzwaniem jest zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego – zarówno pod względem komfortu, jak i częstotliwości kursów. Chcemy, aby komunikacja miejska była realną alternatywą dla samochodu – nowoczesną, punktualną i przyjazną dla środowiska. Nie możemy zapominać także o potrzebie dalszej rozbudowy infrastruktury rowerowej i pieszej, aby mieszkańcy mieli bezpieczny i wygodny wybór także w codziennych, krótkich podróżach. Dużym wyzwaniem pozostaje również integracja różnych środków transportu – tak, aby tworzyły one jeden spójny i efektywny system.

Mówiąc o integracji na pewno ma Pan na myśli także nowinki technologiczne, bez których dzisiaj nie ma szans na przyciągnięcie ludzi.

W dłuższej perspektywie musimy również przygotować się na zmiany technologiczne – rozwój elektromobilności, cyfryzację transportu czy potrzebę budowy nowoczesnych parkingów typu park&ride. To wszystko wymaga nie tylko środków, ale i dobrej strategii, którą już dziś konsekwentnie wdrażamy. Mamy ambitne plany na kolejne lata i będziemy dalej inwestować w zrównoważony transport, z myślą o przyszłości miasta i komforcie jego mieszkańców.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: Wkrótce nowe oznakowania na drogach rowerowych

Mobilność

Kraków: Wkrótce nowe oznakowania na drogach rowerowych

inf. prasowa UM Kraków 30 lipca 2025

Pionki: darmowy, samorządowy autobus w pełnym kursie

Komunikacja

Lublin z środkami europejskimi na mobilność

Mobilność

Lublin z środkami europejskimi na mobilność

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kraków: Wkrótce nowe oznakowania na drogach rowerowych

Mobilność

Kraków: Wkrótce nowe oznakowania na drogach rowerowych

inf. prasowa UM Kraków 30 lipca 2025

Pionki: darmowy, samorządowy autobus w pełnym kursie

Komunikacja

Lublin z środkami europejskimi na mobilność

Mobilność

Lublin z środkami europejskimi na mobilność

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 01 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij